„Kino pavasario“ kulinarinių filmų pristatyme – pažintis su vabalų skoniu

"Kino pavasario" kulinarinių filmų pristatymo svečiai / Organizatorių nuotr.
"Kino pavasario" kulinarinių filmų pristatymo svečiai / Organizatorių nuotr.
Šaltinis: Žmonės.lt
A
A

Kulinarinio kino programos jau seniai pripažintos lygiavertėmis svarbiausiuose pasaulio ir Europos kino festivaliuose, pavyzdžiui, Berlyne ar San Sebastiane. „Kino pavasaris“, sekdamas didžiųjų festivalių tradiciją, ketvirtadienio vakarą susirinkusiems kino gurmanams pristatė tris šios programos filmus.

„Šiemet festivalio programoje „Kulinariniai filmai“ – du dokumentiniai ir vienas vaidybinis filmas. Juose maistas suvokiamas ne tik kaip kultūra, bet ir kaip politika. Intriguojančios genialių virtuvės šefų istorijos ir alchemijai prilygstantys jų eksperimentai su maistu – prikausto dėmesį, įkvepia ieškojimams. Būtent dėl tokios kino galios ir esame drauge su šiuo festivaliu“, – kalbėjo programos „Kulinariniai filmai“ partnerio „Santa Maria“ atstovas Rimantas Norvilas.

Vakaro metu svečiai vaišinosi restoranų „Skonio slėnis“ ir „Stebuklai“ meistrų paruoštais užkandžiais, kuriuos įkvėpė ekscentriškas vakaro filmas „Vabalai“.

„Pažvelkime į vabzdžius ir per vaistų prizmę. Europos medicinoje nuo seniausių laikų vabzdžių gydomosios galios buvo žinomos ir aprašomos farmakopėjose. Lietuvių tautinėje vaistininkystėje vabzdžiai populiarūs išlieka iki pat XIX a. pabaigos, jų minima bent 10 rūšių. Taigi, jie nėra jau tokie svetimi, kaip atrodė iš pirmo žvilgsnio, – kalbėjo ne tik su skoniais, bet ir su patiekalų reikalingiausiomis maistinėmis savybėmis eksperimentuojančio „Skonio slėnio“ vadovė Jolanta Šlapelienė. – Tarp šio vakaro šefo Martyno Praškevičiaus ir „Skonio slėnio“ hipokratiškų „maisto–vaisto“ patiekalų rasite molekulinės virtuvės šedevrų: medaus nano granulių, svirplių druskos, specialiai šiam valgiaraščiui išaugintų bičių perų, vienu inovatyviausių 2016 metų išradimų pripažinto liofilizuoto (sauso) medaus.“

Koks vabalų skonis?

Atsakyti į šį klausimą renginio svečiai galėjo trijų po pasaulį keliaujančių ir gurmanišką vabzdžių ir kirmėlių potencialą tyrinėjančių virtuvės genijų dėka. „Vabalai“ („Bugs“, rež. Andreas Johansen) – egzotiškas, šokiruojantis ir šiandien labai aktualus, politiškas filmas. Jame kalbama apie žmonijos maitinimo problemą ir ateities resursų alternatyvas.

Filmo pradžioje skelbiamos mokslininkų išvados, kad iki 2050 m. maisto gamyba turės išaugti 70 proc., ir svarbi jos dalis taps vabzdžiai ir kirmėlės. Tačiau tai nekeičia skeptiško vartotojų požiūrio. Trys charizmatiški šefai iš „René Redzepi“ eksperimentinio maisto laboratorijos Kopenhagoje keliauja po pasaulį ir tyrinėja, kaip valgomi vabalai ir kirmėlės. Jungdami egzotiškus ingredientus su vakarietiškos haute cuisine praktikomis jie bando sugriauti kultūrinius mitus ir atveria neregėtai platų naujų skonių bei tekstūrų pasaulį.

Vyno ekspertės, „Vyno klubo“ direktorės Rasos Starkaus teigimu, „Vabalai“ yra revoliucinis, įžvalgus ir labai profesionalus, toks kaip „Nomos“ restoranas, filmas, kurį turėtų pamatyti ne tik kino, bet ir maisto intelektualai.

Neišragauta Turkija

Į kiek tradiciškesnę, bet ne mažiau egzotišką Turkijos virtuvę, pilną kvapnių prieskonių, daržovių, sugrąžins filmas „Turkiškai“ („ The Turkish Way“, rež. Luiz Gonzalez).

„Tradicija – tarsi skėtis, saugantis tave šešėlyje“, – pasakoja vienas dokumentinio filmo apie turkišką virtuvę, išlaikiusią archajines tradicijas, herojų. Šis nepaprastas filmas kelionių žurnalų stiliumi vaizduoja geriausio pasaulio restorano „El Celler de Can Roca“ įkūrėjų – Roca brolių – gastronominius nuotykius keliaujant po Turkiją. Čia jie susipažįsta su viena archajiškiausių ir įdomiausių virtuvių pasaulyje, išsaugojusių savo autentiką, tačiau mažai kam pažįstamą už Turkijos ribų. Garsieji maisto meistrai ragauja ir analizuoja pagrindinius patiekalus, desertus ir vynus bei supažindina su daugybe jaunų Turkijos šefų gastronominės revoliucijos išvakarėse.

Kvapų galia atgaivinti praeitį

Vieninteliame vaidybiniame programos filme „Mama, kas vakarienei?“ („What‘s For Dinner, Mom?“, rež. Mitsuhito Shiraha) maistas tampa pasakojimo konstravimo elementu, per skonius pažįstant artimo žmogaus gyvenimo būdą. Jaudinančioje dramoje šeimos istorija pinasi su egzotiškais Tolimųjų Rytų virtuvės kvapais. Seserys Tae ir Jo grįžta į savo senus namus tvarkyti šeimos relikvijų. Čia jos randa seną dėžutę su prieš 20 metų mirusios motinos rašytais receptais ir laiškais, kuriuose ji pasakoja apie savo gyvenimą. Tae keliauja į Taivaną ieškoti motinos praeities, apie kurią primena jos šeimai gamintų patiekalų receptai.