Lietuvio kieme – iš dangaus nukritęs „mėlynojo ledo“ luitas: mirtinai pavojingas ir retas pasaulyje
Neeilinis ir mirtinai pavojingas įvykis Šilalės rajone šeštadienį sulaukė didelio socialinių tinklų vartotojų susidomėjimo. Šilalės rajone – iš dangaus nukrito didelis ledo luitas – vadinamasis, mėlynasis ledas.
Įvykio liudininkas Visdžiaugų kaime plaudamas traktorių išgirdo keistą švilpimo garsą, tarsi kristų kokia bomba. Pažvelgęs į dangų jis pastebėjo žemyn lekiantį baltą objektą. Išsigandęs vyras šoko slėptis už traktoriaus, o po kurio laiko išdrįso prieiti prie nukritusio daikto.
Paaiškėjo, kad tai didžiulis ledo luitas, kuris nuo smūgio į žemę sutrupėjo į smulkesnius gabalus.
Įvykis aprašytas feisbuko paskyroje „Orai ir klimatas Lietuvoje“. Žinutėje daroma prielaida, kad įvykio kaltininkas – iš Edinburgo Jungtinėje Karalystėje į Kauną skridęs keleivinis lėktuvas. Patikrinus skrydžių duomenis nurodytu laiku paaiškėjo, kad būtent šis lėktuvas tuo metu buvo danguje virš šios teritorijos.
„Toks reiškinys yra pavojingas ir angliškai vadinamas blue ice (liet. mėlynasis ledas). Jis susiformuoja tada, kai iš lėktuvo vandentiekio sistemos išteka užšalęs vanduo (arba kitos atliekos). Nors tokie incidentai yra reti ir dar neteko girdėti jog pasitaikytų Lietuvoje, tačiau jie gali sukelti pavojų žmonėms ir žalą turtui esančiam ant žemės. Kitose pasaulio šalyse yra buvę, kai dėl panašaus ledo gabalo nukenčia namų stogai, automobiliai ir kt. Teoriškai toks ledo gabalas galėtų rimtai sužaloti ar net užmušti ir žmogų“, – paaiškinama žinutėje.
Ten pat nurodoma, kad tarp 1979 ir 2003 m. „mėlynojo ledo“ atvejų JAV buvo užfiksuota tik 27 atvejai. „Lietuvoje apie tokį dar neteko girdėti“, – sako žinutė autorius.
„Mėlynasis ledas“ formuojasi lėktuvo išorėje skrydžio metu, kai jo atliekų šalinimo sistemos bakas (jo dangtis yra ant fiuzeliažo) nėra pakankamai sandarus. Besisunkiantis nuotekų vanduo, lėktuvui skrendant dideliame aukštyje, kur aplinkos temperatūra yra gerokai žemesnė už nulį, ima šalti ir formuojasi į ledo luitą. Kai lėktuvas ima žemėti prieš nusileidimą ir patenka į šiltesnio oro zoną, luitas gali imti tirpti ir gali atitrūkti nuo lėktuvo. Pavadinimą „mėlynasis“ toks ledas gavo dėl kai kurių avialinijų naudojamo dezinfekanto, esančio nuotekose, spalvos.