M.Palaikytė – apie mados pasaulio abejingumą karo akivaizdoje: „Absurdiška puota maro metu“
Puota maro metu – tokias reakcijas sukėlė šių metų Milano mados savaitė. Kol visas pasaulis su baime stebi Rusijos pradėtą karą prieš Ukrainą ir atšaukia bet kokius ryšius su agresore šalimi, mados savaitėje dalyvaujantis prekės ženklai ir dizaineriai ignoruoja įvykius Ukrainoje.
Be jokios abejonės, toks abejingumas sukėlė skandalą visame pasaulyje. Šis įvykis pro akis nepraslydo ir mados ekspertei Marijai Palaikytei. Ji socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalijo įrašu, kurį sutiko pasidalinti ir su portalo Žmonės.lt skaitytojais.
„Septinta karo diena. Tik, kur šiuo metu yra mados pasaulio pozicija ir atsakomybė?
Vis dar „neužteko laiko pastebėti“, kas vyksta? Planeta kenčia, vienijasi, kovoja už tiesą.
Manęs dažnai klausia, ką manau apie mados savaičių atsainumą, lyderiaujančių mados industrijos nuomonės formuotojų tylą ir minimalų įsitraukimą į globalia virstančią tragediją? Mados pasaulio cinizmą dabar mato visi, net tie, kurie niekada nesidomėjo mada!
Atsakymas: man gėda, nesuprantama ir nepaprastai skaudu! Mane tiesiog šokiruoja toks cinizmas, veidmainystė ir siauraprotiškas savanaudiškumas... taip, gyvenimas nesustoja – kūryba kaip ir mados savaitės irgi gali vykti. Bet apsimetimas, kad nieko nenutiko glumina. Absurdiška puota maro metu… kad ir kaip mados industrijai akis užpylė prisiminimas apie tai, kad 2021 metais vien italų prekės ženklams Rusijos rinka išleido 21 mlrd. eurų.
Maži sąmoningumo spinduliai, pavyzdžiui, Armani šou įvykęs tyloje ar stebėtinai pavėluotos, sausai korektiškos milijonus sekėjų turinčių žvaigždžių žinutės soc tinkluose – visi solidarumo trupiniai, kuriuos kol kas ryžosi padalinti mados pasaulis, atrodo tiesiog apgailėtinai pasaulio susitelkimo laike. Turiu pripažinti, kad kol kas aš netikiu, jog prabangos sektorius boikotuos Rusiją, kad ir kaip to prašo Ukrainos Vogue iniciatyva.
Akivaizdu: globalioje gėrio ir blogio kovoje mados pasaulis kovoja ne už tiesą, o už pinigus...
Bet, kodėl apskritai mados pasaulio atsakomybė yra svarbi? Pamatine prasme mada yra nuostabus, intriguojantis fenomenas, nepaprastai galinga platforma, galinti paskleisti žinutę, o taip pat įrankis vizualizuoti idėjas. Mada turi misiją. Ir ta misija tikrai nėra tik grožis.
Mada turi neįtikėtiną galią greitai apjungti žmones, komunikuoti žinutę, o kartu tą žinutę Išpopuliarinti. Ir mados industrija visada iki šiol garsiai skleidė bei atspindėjo visas laikmečio socialines, kultūrines, politines ar ekonomines aktualijas. Tik ne šį kartą...
Dažnai rašau apie tai, kad naujoje realybėje didžiausią vertę turi reputacija ir nuomonė/pozicija. Tad, keliu klausimą jau nebe apie vieno ar kito mados pasaulio veikėjo ateitį, o apie tai, kada šią istorijos gėdą nusiplaus visa globali mados industrija?
Mados kūrėjai, mados namai, mados leidiniai, garsiausi modeliai, nuomonės formuotojai, stiliaus ikonos... kur jūs?
Jau 10 metų gyvenu tarp Lietuvos ir Italijos, kuri yra vienas mados pasaulio centrų. Tad, natūralu, jog mano žvilgsnis visų pirma krypsta būtent ten. Vakar su gumulu gerklėje žiūrėjau pirmuosius seserų Ferragni viešus kvietimus aukoti, 26 milijonai sekėjų ir 6 dienos tylos. Seserys teigia, kad visą šį laiką analizavo situaciją ir rinkosi, kam aukoti. Šiandien septinta diena – gal pagaliau bus ir daugiau apsisprendusių.
Tad, aš tikiu, kad pokyčius kuriame mes. Nepasiduokime – vienybė yra išeitis!
P.S. Pradėkime nuo savęs: džiaugiuosi ir palaikau visas įkvepiančias lietuvių kūrėjų iniciatyvas. Parašykite apie tuos, kuriuos žinote jūs. Geras pavyzdys įkvepia“, – rašė ji.
Apie mados industrijos abejingumą pasisakė ir į Milano mados savaitę atvykęs ukrainietiško mados žurnalo „Vogue Ukraine“ redaktorius Venas Brykalinas.
V.Brykalinas stebėjosi, kad mados savaitėje apie Ukrainos tragediją užsiminta vos keletą kartų.
„Nemanau, kad turėtume tikėtis, jog pasaulis nustos suktis. Nemanau, kad turėtume tikėtis, jog dizaineriai, kurie į kolekciją įdėjo tiek darbo ir pinigų, tiesiog sustos. Bet aš manau, kad mados industrija tikrai yra kurčia ir Milanas tai parodė šią savaitę“, – piktinosi ukrainietis. – Nesitikiu, kad modeliai išeis vilkėdami Ukrainos vėliavas arba ant podiumo degins Vladimiro Putino portretą... Tačiau yra dalykų, kuriuos galite padaryti: galite likti savo estetikos sferoje ir gerbti savo klientus bei žiniasklaidą, vis tiek darydami svarbų gestą“.
Kalbėdamas apie tai, mados žurnalo „Vogue Ukraine“ redaktorius Venas Brykalinas užsiminė, kad dizaineriai ir mados prekės ženklai galėtų nutraukti bendradarbiavimą su Rusija, tačiau pasak jo, visą tai remtųsi į finansus.
„Nežinau, ar tai tinginystė, nejautrumas, ar baimė atstumti tam tikrus klientus. Rusija yra didžiulė rinka visiems tiems dizaineriams. Yra tiek daug pinigų ant kortos“, – pripažino V.Brykalinas.